Anaokulu Öğretmenlerinin Okul Öncesi 3-6 Yaş Öğrencilerinde Dil Konuşma Bozuklukları Hakkında Bilgilendirme ve Erken Müdahale Öğretmen - Aile odaklı Danışmanlık Eğitimi Planlaması’’


Özgedik D.

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2025 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2025
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2026

Proje Özeti

Dil, insanlık tarihi boyunca sürekli değişen bir olgudur ve bu nedenle tek bir yöntemle öğretilmesi mümkün

değildir. Dil öğretiminde kullanılan yöntemler de bu değişimlere uyum sağlamalıdır. Okul öncesi dönem, çocuğun

kişilik, duygusal, sosyal, bilişsel ve dil gelişiminin şekillendiği kritik bir dönemdir. Bu dönemde, anaokullarının

amacı, çocukların psiko-motor, dil, bilişsel ve sosyal becerilerini geliştirmektir. Erken çocukluk dönemi, çocuğun

sosyal, dilsel ve bilişsel gelişiminin hızla ilerlediği ve gelecekteki yaşamını şekillendiren bir süreçtir. Dil gelişimi,

çevre ve aile desteğiyle sağlıklı bir şekilde tamamlanır. Çocuklar, doğumdan itibaren çevresindeki sesleri

algılamaya başlar. Dil gelişimi, ağlama, cıvıldama, mırıldanma gibi erken aşamalardan sonra sözcükleri

öğrenmeye yönelir. Dil edinimi, çocuğun çevresiyle etkileşimi ve toplumsal yaşantılarla desteklenir. 0-2 ay

arasında bebekler ağlar, 3-6 ayda ise cıvıldama yaparak sesleri taklit ederler. 12-18 ay arasında ise tek kelimelik

cümleler kullanırlar. 18-24 ay arasında ise kelimeleri birleştirerek anlamlı cümleler kurmaya başlarlar. 2-3 yaş

civarında ise daha uzun cümleler kurarak dil becerilerini geliştirirler. 4-5 yaş civarında dil becerileri büyük ölçüde

gelişir ve çocuklar, yazı diline de ilgi göstermeye başlar.Erken müdahale, dil ve konuşma bozukluklarının erken

tanınması çocuğun gelişimini olumlu etkiler. Öğretmenlerin bu konuda bilgi sahibi olması, dil gelişimini

destekleyen ortamların oluşturulmasına yardımcı olur. Erken yaşta dil gelişimine önem verilmesi, çocuğun sosyal

ve akademik başarısını artırır. Ayrıca öğretmenlerin dil bozukluklarını erken fark etmesi, çocukların dil gelişimini

daha etkili destekler. Dil gelişiminin desteklenmesi için, öğretmenler ve ebeveynler için eğitimler düzenlenmeli

ve bilinçlendirilmeleri sağlanmalıdır. Bu süreçte, erken çocukluk dönemindeki öğretmenlerin dil gelişimi

konusunda bilgi sahibi olmaları, çocukların dil becerilerinin gelişimine katkı sağlar.

Çalışma en az 150 anaokulu öğretmeni ve öğrencisi ile yapılacaktır. Sonrasında verilerin istatiksel analizi için,

nitel değişkenlerde yüzde oranı; nicel parametrik değişkenlerde ortalama, standart sapma, minimum-maksimum

parametreleri; nicel parametrik olmayan değişkenlerde ise ortanca, alt ve üst değer parametreleri kullanılacaktır.

Anlamlılık düzeyi p<0.05 kabul edilecektir.