XII. Uluslararası Katılımlı Odyoloji & Konuşma Bozuklukları Kongresi, Ankara, Türkiye, 9 - 11 Ekim 2024, ss.160-161
Giriş ve Amaç: Vestibüler navigasyonun, uzamsal oryantasyon ve hareketleri algılama gibi işlevleri
bulunmaktadır. İç kulaktan başlayan vestibüler yollar sekizinci sinir ile vestibüler çekirdeklere ulaşır.
Vestibüler çekirdeklerden başlayan çıkan yollar beyin sapından talamus ve temporo-parietal ve posterior
insular bölgelere ulaşır. Hareket algısı ve uzamsal oryantasyonun sağlanmasını mümkün kılar. Uzamsal
oryantasyon, çevresel nesnelerin konumunu anlama, uzamsal ilişkileri değerlendirme ve vücudunuzun
pozisyonunu anlama yeteneğidir. Vestibüler duyum hemisferik dominansın söz konusu olduğu tek duyu
modalitesidir. Bu çalışmada sağ eli ve sol eli dominant olan sağlıklı bireylerin navigasyon ve
oryantasyon, uzamsal anksiyete- belirsizlik ve uzamsal anksiyete- organizasyon becerilerinin
karşılaştırılması amaçlanmaktadır.
Yöntem: Çalışmaya gönüllü olarak katılan 14 sağ el ve 14 sol el dominansı olan toplam 28 birey (19-
54 yaş aralığı, yaş ort±ss: 23.86 ±8.94) bir değerlendirme formu ile değerlendirilip, dahil olma
kriterlerini sağlayan bireyler belirlenmiştir. Çalışmaya katılacak olan tüm bireylerin el dominansını
belirlemek için soru-cevap yöntemi ve Yön Bulma Anketi uygulanmıştır.
Bulgular: Sol eli dominant kullanan bireylerin yön bulma anketindeki toplam skor ve navigasyon-
oryantasyon skorları daha yüksek elde edilmesine rağmen gruplar arasında istatiksel olarak anlamlı fark
bulunamamıştır (p>0.05). Ayrıca sağ eli dominant olan bireylerin uzamsal anksiyete belirsizlik skorları
daha yüksek elde edilmesine rağmen gruplar arasında istatiksel olarak anlamlı fark bulunamamıştır
(p>0.05).
Sonuç: Sol eli kullananların navigasyon oryantasyon becerisi, sağ el dominansı olanlara göre daha
yüksek bulunmasına rağmen sağ ve sol el dominansında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmaması
örneklem büyüklüğünün arttırılması, toplanan veri sayısının korelasyon analizi için arttırılması
gerektiğine işaret etmektedir.