DUDAK DAMAK YARIĞI OLAN OLGUNUN DİL DEĞERLENDİRME BULGULARI VE TERAPİ SONUÇLARI


Creative Commons License

MUTLU A. İ., BACIK TIRANK Ş.

7. ULUSLARARASI DUDAK DAMAK YARIKLARI DERNEĞİ KONGRESİ, Türkiye, 9 - 10 Kasım 2021, ss.25

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.25
  • Lokman Hekim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Her yıl dünya genelinde dört milyondan fazla çocuk anomali ile doğmaktadır. Bunların arasında dudak damak yarıkları en yaygın kraniyofasiyal doğum anomalisi olarak kabul edilmektedir ve her yıl bu durumdan etkilenen çeyrek milyon bebek dünyaya gelmektedir. Dudak damak yarıkları olan çocuklar, rezonans, artikülasyon, fonasyon, öğrenme ve dil gecikmesi ile ilgili çok çeşitli konuşma sorunları için risk altındadır. Bu nedenle dil ve konuşma probleminin nedenini belirlemek ve sonuçları olabilecek en erken zamanda ilişkilendirmek oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı; Dudak damak yarığı olan bir olgunun dil değerlendirme ve terapi bulgularının paylaşılmasıdır. 

 

Yöntem: Gelişimsel dil gecikmesi şikâyeti ile kliniğimize başvuran 28 aylık bilateral dudak damak yarığı olan olgunun DENVER, TEDİL, TİGE, ve doğal gözlem yöntemi ile dil değerlendirmesi yapılmış haftada 2 seans şeklinde terapi süreci başlamıştır. E.D.’nin kliniğimize başvurduğunda yalnızca 20 sözcüğü bulunmaktadır. Yapılan DENVER testine göre dil gelişimi alanı dışında diğer alanlarda normal gelişim gösterdiği görülmüştür. Seanslarda doğal dil öğretimi yöntemleri kullanılarak hem aileye eğitim ve danışmanlık verilmiş hem de çocukla oyun becerileri, kavram bilgisi, alıcı dil ve ifade edici dil becerileri çalışılmıştır. 

 

Bulgular: Dil, konuşma iletişim ve öğrenme gelişiminde yaşanan problemlerde erken teşhis ve müdahalenin oldukça önemli olduğu bilinmektedir. TEDİL ve TİGE sonuçlarına göre alıcı ve ifade edici dil becerilerinin normal gelişim gösteren akranlarından geride olduğu bulunmuştur. Yapılan 5 aylık müdahale sonucunda 97 nesne ismi, 7 eylem sözcüğü kullanımı olduğu görülmüştür. 

 

Sonuç: Olguda dil gelişim geriliği tespit edilmiş olup, terapi programı hazırlanmıştır. Hafta 2 kez 45 dk. oturumlar şeklinde seanslar yürütülmüş, seanslar sırasında öncelikle haftanın stratejisi / stratejileri hakkında uzman tarafından aileye bilgi verilmiş ve model olunmuş, ardından ailenin uygulaması izlenerek aileye geri bildirim verilmiş ve aileden yeniden uygulama yapması istenmiştir. Toplamda yapılan 45 seans sonucunda olgunun alıcı dil becerilerinin akranları ile uyumlu olduğu ifade edici dil becerilerinde ise eksikler devam etmekle birlikte oldukça ilerleme kaydedildiği gözlenmiştir. 

 

Anahtar sözcükler: Dudak damak yarığı, dil gecikmesi, dil müdahalesi