Okul Çağı Disleksili Çocukların Fonksiyonel Baş Savurma Testi ve Hızlı İsimlendirme Testi ile Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Nas Özütemiz G., Açıksöz Ş. Ö., Öz I., Akın Sarı B., Aylaer Taner H., Çakmak E.

2024 ODYOLOJİ II. BAHAR SEMPOZYUMU Odyogram Ötesi İşitme Problemleri, Ankara, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2024, ss.12

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.12
  • Lokman Hekim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Vestibülo-oküler refleks (VOR) kazancındaki düşüklük retinal kaymaya ve sonucunda görme keskinliğinde azalmaya neden olmaktadır. Ayrıca bireylerin VOR’u etkilenmişse, lateral düzlemde nesne isimlendirme sırasında gözleri ileriye doğru yönelir ve ardından hızlı bir düzeltici manevra ile başlangıca gelir. Aynı zamanda nesneler arası geçişlerde de duraksama problemleri görüleceği için bu durum isimlendirme hızını da etkiler. Disleksili bireylerde isimlendirme hızının yavaşlamasının disleksi tanısında önemli bir ayırt edici kriter olması nedeniyle VOR ile isimlendirme hızı arasındaki ilişkinin incelenmesi önemlidir. Bu çalışmanın amacı; okul çağı disleksili çocuklarda, VOR’u fonksiyonel olarak değerlendiren fHIT sonuçları ile hızlı isimlendirme becerisi arasındaki ilişkiyi incelemektir. Diğer bir amacı ise, okul çağı disleksili çocuklar ile sağlıklı çocukların fHIT sonuçlarını karşılaştırmaktır. Yöntem: 15 disleksili (8.79±1.18 ay), 15 sağlıklı (8±1.41 ay) okul çağı olmak üzere toplam 30 katılımcı dahil edildi. Tüm katılımcılara VOR’u değerlendirmek için fHIT uygulandı. fHIT’de posterior, anterior ve lateral kanallarda değerlendirme her iki kulak için doğru cevap yüzdesi olarak belirlendi. Hızlı isimlendirme becerisini değerlendirmek için Hızlı İsimlendirme Testi (HİT)’nde yer alan nesne, renk, harf ve sayı isimlendirme görevlerinin toplam süreleri saniye cinsinden hesaplandı. Bulgular: Disleksili katılımcılarda hızlı isimlendirme süresi ile sol anterior 6000-7000◦/s2 (r=0.54,p=0.046) ve sağ posterior 5000-6000◦/s2 (r=0.60,p=0.018) arasında ilişki gözlenmişken sağlıklı çocuklarda ilişki gözlenmemiştir. Disleksili ve sağlıklı katılımcılar arasında lateral kanal düzleminde sağda 3000-4000◦/s2 (p=0.038), ve genel yüzdede (p=0.013), solda genel yüzdede (p=0.045); anterior kanal düzleminde sağda 2000-3000◦/s2 (p=0.043), 5000-6000◦/s2 (p=0.026), 6000-7000◦/s2 (p=0.009) ve genel yüzdede (p=0.004), solda 4000-5000◦/s2 (p=0.043); posterior kanal düzleminde sağda 4000-5000◦/s2 (p=0.026), 6000-7000◦/s2 (p=0.020), ve genel yüzdede (p=0.026) anlamlı farklılık gözlenmiştir. Sonuç: Aktif baş hareketi sırasında tanınan optotipin doğru cevap yüzdesi, disleksili katılımcılarda sağlıklı katılımcılara kıyasla daha düşük bulunmuştur. Ayrıca disleksili katılımcılarda fHIT testi ile hızlı isimlendirme süresi arasında pozitif ve orta düzeyde anlamlı ilişki gözlenmiştir. Bu sonuçların daha geniş örneklem ile okuma ve hızlı isimlendirme becerisini değerlendiren kapsamlı test bataryası kullanılarak ve hızlı isimlendirme testinin her bir alt boyutu ayrı değerlendirilerek incelenmesi önerilmektedir.