Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Adalet Savunuculuğu ve Etik Duyarlılık ile İlişkisi, Sözel bildiri


Kocakurt F., Akın B.

6. Uluslararası 24. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi , Antalya, Türkiye, 1 - 04 Aralık 2022, ss.1-4

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-4
  • Lokman Hekim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş ve Amaç

Tarihsel süreçte kaynakların eşitsiz dağılımı insanları hak ve adalet kavramları etrafında toplamıştır. Toplumdaki eşitsizliklerin giderilmesi için savunuculuk ön plana çıkmaktadır. Savunuculuk “bir başkasına yardım eden, savunan veya koşuşturan kişi” nin yaptığı şey olarak tanımlanır. Mikrososyal düzey, hastaların özerkliğini, haklarını ve değerlerini korumayı içerirken, makrosoyal savunuculuk, bireyler ve toplum için eşitsizliklerin ele alınmasını içeren sosyal adalet savunuculuğunu tanır. Bu bağlamda bütünleştirici bir sosyal savunuculuk teorisinde hemşirelerin savunuculuk yaparken sadece hastanelerdeki hastaları değil toplumu da savunmaları gerektiği söylenebilir. Bu da sosyal adalet savunuculuğunun hemşirelerde mesleki bir kod olmasını gerekli kılmaktadır. Bu çalışmanın amacı özel bir üniversitede eğitim gören 1,2,3,4. sınıf hemşirelik öğrencilerinin sosyal adalet savunuculuğu düzeylerini saptamak sosyal adalet savunuculuklarının sosyo-demografik özellikler, bazı akademik özellikler ve etik duyarlılıkla ilişkisini incelemektir.

Gereç ve Yöntem

Bu çalışma, tanımlayıcı tipte olup, Ankara’da bulunan Lokman Hekim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde 2021/2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümü 1,2,3 ve 4. Sınıfta öğrenim gören 167 (n=167) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada örnek seçilmeksizin tam sayım yöntemiyle evrenin tümü çalışmaya dahil edilmiştir. Bu çalışmanın verileri Anket Formu, Sosyal Adalet Savunuculuğu Ölçeği ve Ahlaki Duyarlılık Anketi ile toplanmıştır. Dean (2009) tarafından geliştirilen ölçeğin Bayoğlu Serpen, Duyan, Aldoğan (2014) tarafından Türkçe’ye uyarlanması, geçerlilik ve güvenirlilik çalışması gerçekleştirilmiştir.Ölçek;İşbirlikçi Hareket, Müracaatçının Güçlendirilmesi, Sosyal/Politik Savunuculuk ve Müracaatçı/Toplum Savunuculuğu altında dört alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçekten alınabilecek toplam en düşük ve en yüksek puan 43-291 arasında olup puanın yüksek olması olumlu, düşük olması olumsuz bir tutum olarak değerlendirilir. Lutzen ve ark. (1997) tarafından geliştirilen Ahlaki Duyarlılık Anketinin Türkçe geçerlik ve güvenirliğini Tosun (2018) gerçekleştirmiştir. Ölçekten alınabilecek toplam en düşük ve en yüksek puan 30-210 arasında değişmekte olup puan yükseldikçe etik duyarlılık düşmektedir. Bu araştırmanın bağımlı değişkenini sosyal adalet savunuculuğu düzeyi oluşturmaktadır. Bağımsız değişkenler; Sosyo-demografik özellikler, Akademik özellikler ve Etik duyarlılık düzeyidir. Etik duyarlılık düzeyi ahlaki duyarlılık ölçeği ile ölçülmüştür. Lokman Hekim Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu’nun 31.05.2022 Tarih ve 2022/84 sayılı kararı uyarınca araştırma etik olarak uygun bulunmuştur. Veriler SPSS 23 paket programı ile analiz edilmiştir. Tanımlayıcı istatistikler sayı, yüzde, ortalama, ortanca, birinci ve üçüncü çeyreklikler, en küçük ve en büyük değerler olarak, sayısal değişkenlerin Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleri ile veriler normal dağılıma uymadığından grupların karşılaştırılmasında Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır. Kruskal-Wallis testinde anlamlı bir farklılık saptanan değişkenlerdeki gruplar ikili olarak Mann-Whitney U testi kullanılarak karşılaştırılmış ve Bonferroni düzeltmesi kullanılarak değerlendirilmiştir. Değişkenler normal dağılıma uymadığından dolayı değişkenler arası ilişkiler için korelasyon katsayıları ve istatistiksel anlamlılıklar Spearman testi ile hesaplanmıştır. Herhangi finansal bir destek alınmamıştır. Çalışmada herhangi bir çıkar çatışması ve sınırlılık bulunmamaktadır.

Bulgular

Araştırma grubunu 133 kişi oluşturmaktadır. Birinci sınıf 46 (%34,6), ikinci sınıf 30 (%22,6), üçüncü sınıf 36 (%27,1), dördüncü sınıfı 21(%15,8) kişi oluşturmaktadır. Katılımcılar Sosyal Adalet Savunuculuğu Ölçeğinden ortalama 193,08±43,29 (medyan 195,0) puan almıştır. Katılımcıların öğrenim gördüğü sınıfa göre aldıkları SAS puanları incelendiğinde dördüncü sınıfların birinci ve ikinci sınıflardan SAS puanları arasında anlamlı bir fark saptanmıştır (p=0,019). Sınıfa göre farklılık olması öğrencinin eğitim sürecindeki aldığı teorik ders ve uygulamaların sosyal adalet duyarlılığını arttırdığını düşündürmüştür. Katılımcıların Ahlaki Duyarlılık Anketinden aldıkları puanlar ile Sosyal Adalet Savunuculuğu Ölçeği alt ölçeklerinden aldıkları puanlar karşılaştırıldığında Ahlaki Duyarlılık Anketinden aldıkları puanlar ile Müracaatçının Güçlendirilmesi alt ölçeğinden aldıkları puanlar arasında çok zayıf düzeyde (r=-0,238) ve istatistiksel olarak anlamlı negatif yönde korelasyon saptanmıştır.

Sonuç

Ülkemizdeki hemşirelerin sosyal adalet savunuculuğu ve etik duyarlılık ile ilişkisine yönelik çok az bilimsel veri bulunmakta ve daha fazla çalışma yapılması, hemşirelik öğrencilerin sosyal adalet savunuculuğu konusundaki bilgi ve becerilerinin incelenmesi, hemşirelik müfredatlarının sosyal adalet savunuculuğu ve etik duyarlılığa yönelik gözden geçirilmesi önerilebilir.