Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Savunuculuğu Konusunda Düşünceleri


Boynukısa C., Akın B.

6. Uluslararası 24. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, Antalya, Türkiye, 1 - 04 Aralık 2022

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Lokman Hekim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş ve Amaç
Hemşirelikte savunuculuk; kişileri, aileleri ,toplumu güçlendirerek sağlığı en üst düzeye ulaştırmaktadır. Hemşirelik eğitimi öğrencilerin hasta savunuculuğu ilgisinde önemlidir. Eğitim öğrencilerin savunuculuk bilinci, zor durumlarla başa çıkma yeteneklerini artırmakta önemlidir. Bu çalışma özel bir üniversitede eğitim gören hemşirelik 1.2.3.4. sınıf öğrencilerinin hasta savunuculuğu algı ve görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır.

Gereç ve Yöntem
Bu çalışma tanımlayıcı tipte bir araştırma olup, Ankara da bulunan Lokman Hekim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde 2021/2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde uygulanmıştır.Herhangi bir finansal destek talep edilmemiştir. Araştırmanın evrenini Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümü 1.2.3.4. sınıf öğrencilerinden oluşan 167 kişi oluşturmuştur.

Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından Lokman Hekim Üniversitesinde hemşirelik bölümü öğrencileriyle yüz yüze, toplu halde anket yapılarak toplanmıştır.
Çalışma Lokman Hekim Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu tarafından değerlendirilmiştir.Etik kurulun 31.05.2022 tarih ve 2022/90 sayılı kararı uyarınca etik olarak uygun bulunmuştur. Çalışmada tam sayım yöntemiyle evrenin tümü ile çalışılmıştır. Araştırmada bireylerin sosyodemografik ve savunuculuğa ilişkin düşüncelerini değerlendirmek için literatüre dayalı, araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formu kullanılmıştır. Anket  formunda sosyodemografik, eğitimle ilgili bilgiler, savunuculuk konusundaki düşüncelere yönelik bilgiler dört alt başlıkta toplanmıştır; savunucu olarak hareket etmeye yönelik (16 soru), çalışma durumu ve savunuculuk hareketlerine yönelik (5 soru) çevresel ve eğitimsel faktörler alt boyutuna yönelik (8 soru) savunuculuk için destek ve engeller alt boyutuna yönelik (8 soru) sorular yer almaktadır. Bu araştırmanın bağımlı değişkeni hemşirelik öğrencilerinin hasta savunuculuğu konusunda düşünceleridir. Bağımsız değişkenleri ise cinsiyet, öğrenim gördüğü sınıf ve hasta savunuculuğu hakkında eğitim alma durumudur.

Araştırma sadece bir üniversitede yapılmış olup, araştırmanın sonuçları yalnızca bu grup için genellenebilir. Örneklem sayısının az olması araştırmanın diğer bir sınırlılığıdır. Farklı gruplarda ve büyük örneklemlerde yapılacak olan kapsamlı çalışmalarla daha objektif verilere ulaşılabilir.

Bulgular

Araştırmanın %86,5' ini kadın %13,5'i erkek katılımcılar oluşturmaktadır. Araştırmaya  katılanların cinsiyetlerine göre hasta savunuculuğu ile ilgili sorulara verdikleri yanıtlarda savunucu olarak hareket etme alt boyutunda kadınlar “Hastamı savunurken hastamın sesi olurum” “Hassas/savunmasız hastaların zararlı durumlarda benim korumama gereksinimleri vardır” ve çevresel ve eğitimsel faktörler alt boyutunda “Hemşireliğe adanmışlığın artması hemşirenin hasta savunucusu olma becerisini artırır” sorularında “Evet”; savunuculuk için destek ve engeller alt boyutunda “Yorgun olduğum zaman hastalarım adına konuşmada daha az etkili olurum”sorusuna “Hayır” yanıtını istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde daha sık vermiştir. Araştırmaya  katılan öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflara göre hasta savunuculuğu ile ilgili sorulara verdikleri yanıtlar incelendiğinde 3. Ve 4. Sınıf öğrencileri “Hastanın savunuculuğunu yapmamı gerektiren durumları dikkatle gözden geçiririm” “Hasta savunuculuğu yaparken kurumsal kanalları/yolları kullanırım” “Daha etkili bir hasta savunucusu olmak için etik kurullarının önerilerinden faydalanabilirim” “Hemşireliğe adanmışlığın artması hemşirenin hasta savunucusu olma becerisini artırır.” “Hemşireler hoşgörülü bir iş ortamında çalıştıkları zaman daha fazla hasta savunuculuğu yaparlar” sorularına daha yüksek oranda evet yanıtını vermişlerdir. Araştırmaya katılan öğrencilerin hasta  savunuculuğu hakkında eğitim alma durumlarına göre hasta savunuculuğu ile ilgili sorulara verdikleri yanıtlar incelendiğinde “Hemşireler klinik ortamda hastalarını hasta hakları konusunda bilgilendirdiği ve eğittiğinde işlerini riske atabilirler” “Sağlık bakım ortamında sadece gerekli olduğu zaman hastalarımı korumak için hasta savunuculuğu yaparım” “Yorgun olduğum zaman hastalarım adına konuşmada daha az etkili olurum” sorularına daha sık evet “Hemşire olarak çalışmaktan memnun olmadığım için hasta savunucusu olarak hareket etme konusunda daha az istekliyim” ve “Hemşirelik mesleğine hasta savunuculuğu rolünü üstlenecek kadar bağlı değilim” sorularına ise daha sık hayır yanıtını vermişlerdir.

Sonuç
Erkek öğrencilerinin savunuculuk konusundaki davranışlarda olumsuz yönlerinin daha fazla olduğu,1. ve 2. sınıf müfredatlarındada savunuculuk konusuna daha fazla yer verilmesi gerekliliği önerilir.