Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Ses Hijyeni Farkındalığı ve Ses Sağlığı hakkında Farkındalık Düzeyinin İncelenmesi


Özgedik D.

VOICE ISTANBUL 2025, İstanbul, Türkiye, 10 - 12 Nisan 2025, (Yayınlanmadı)

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Lokman Hekim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş:

Sesin hatalı kullanımı, bağırmak, az su içmek, sık öksürmek, boğazını temizlemek ve aşırı konuşmak gibi davranışlar içerir. Sesin yanlış kullanımı, vokal kıvrımlarda kist, polip veya nodül gibi yapısal anomaliler oluşturabilir. Ses problemlerinin erken dönemde rehabilite  edilebilmesi ve ses bozukluklarının oluşmadan önüne geçilebilmesi için sağlık  profesyonellerinin özellikle tıp eğitiminde farkındalıklarının arttırılması ve ses hijyeni konusuna özen gösterilmesi gerekmektedir.

 

Araştırma Amacı:

Bu araştırma; tıp fakültesi eğitimi alan öğrencilerinin  ses sorunları hakkında farkındalıklarını geliştirmeyi ve ses hijyeni konusunda bilgilendirmeyi amaçlamaktadır. Böylece mevcut bir ses bozukluğu varlığı durumunda sağlık profesyoneli olan tıp öğrencilerinde ses bozuklukları hakkında erken farkındalık ve vokal hijyenin önleyici etkililiğinin belirlenmesi amaçlamaktadır.

Yöntem:

Bu araştırma nicel  tanımlayıcı araştırma olup;  ses hijyeni  ve ses hastalıkları hakkındaki klinik farkındalığı değerlendirme çalışmasıdır. Çalışmaya Ankara  Lokman Hekim Üniversitesi Tıp Fakültesi 3. Sınıfta eğitim gören ; yaşları 20-23 arasında değişen ; kızlarda yaş ortalaması 21,4 olan; 39 öğrenci ve erkeklerde yaş ortalaması  22,6 olan  51  öğrenci dahil edilmiştir. Araştırma verileri için ses hijyeni farkındalık anketi ve ses bozuklukları hakkında bilgilendirme soruları cevaplandırılmıştır.

Bulgular:

 Vokal Hijyen bilgi düzeyleri ‘’ anketi ve ‘’ ses ve ses bozuklukları bilgi düzeyleri ‘’  farkındalığı hakkında öğrencilerin  verdikleri yanıtlarda farkındalıklarının ve bilgi düzeylerinin düşük olduğu, bilgilendirme  sonrası farkındalıklarının ve bilgi düzeylerinin arttığı görülmektedir.

Sonuç:

Ses bozukluklarının önlenmesi ve ses sorunların erken müdahale içerisinde çözülmesi için tıp eğitimi alan öğrencilerin ses hijyenine önem vermeleri ve ses jalitesi değişimleri hakkında farkındalıklarını arttırmaları büyük önem taşımaktadır. Çalışmaya katılan tıp fakültesi öğrencilerinin ses hijyeni farkındalıklarının ve bilgilerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın bulguları değerlendirildiğinde ses hijyeni ve ses hastalıklarının daha detaylı ele alınması gerektiği ve daha büyük örneklem grupları ile yeni çalışmalar organize edilmesi önemi ortaya konulmuştur.

 

 

Anahtar kelimeler: vokal hijyen, tıp öğrencileri, ses hastalıkları, mesleki performans

Introduction:

Misuse of voice includes behaviors such as shouting, drinking less water, coughing frequently, clearing the throat and talking excessively. Misuse of voice can cause structural anomalies such as cysts, polyps or nodules in the vocal folds. In order to rehabilitate voice problems at an early stage and prevent voice disorders before they occur, the awareness of health professionals, especially in medical education, should be increased and attention should be paid to the issue of voice hygiene.


Purpose of the Research:

This research aims to develop the awareness of medical school students about voice problems and to inform them about voice hygiene. Thus, it aims to determine the early awareness of voice disorders and the preventive effectiveness of vocal hygiene in medical students who are health professionals in the presence of an existing voice disorder.

Method:

This research is a quantitative descriptive research; It is a study to evaluate clinical awareness about voice hygiene and voice diseases. The study included 3rd year students studying at Ankara Lokman Hekim University Faculty of Medicine; aged between 20-23; the average age of females was 21.4; 39 students and 51 students with an average age of 22.6 were included in the study. For the research data, a voice hygiene awareness survey and information questions about voice disorders were answered.


Findings:

In the responses given by the students about the Vocal Hygiene knowledge levels '' survey and '' voice and voice disorders knowledge levels '' awareness, it is seen that their awareness and knowledge levels are low, and their awareness and knowledge levels increase after the information.


Conclusion:

In order to prevent voice disorders and solve voice problems with early intervention, it is of great importance for students receiving medical education to give importance to voice hygiene and increase their awareness about voice quality changes. It was determined that the medical faculty students participating in the study had low voice hygiene awareness and knowledge. When the findings of the study were evaluated, it was revealed that voice hygiene and voice diseases should be addressed in more detail and that it is important to organize new studies with larger sample groups.


Keywords: vocal hygiene, medical students, voice diseases, professional performance