Beslenme ve Diyetetik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı 2025: Neler Değişti? Yenilikçi Bakış Açısının Programlara Yansıması Nasıl Olacak?


koyu e. b., Yıldız E. A., Beyhan Y., BUYUKTUNCER Z., Dağ A., Garipağaoğlu M., ...Daha Fazla

Beslenme ve Diyet Dergisi, cilt.53, sa.2, ss.170-179, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 53 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.33076/2025.bdd.2035
  • Dergi Adı: Beslenme ve Diyet Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.170-179
  • Lokman Hekim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ülkemizde Beslenme ve Diyetetik lisans eğitimi veren programların temel yeterliliklerini belirlemek ve eğitimde standardizasyonu sağlamak amacıyla 2016 yılında Beslenme ve Diyetetik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (BDB-UÇEP) hazırlanmıştır. Bu program, Beslenme ve Diyetetik bölümü müfredatlarının yapılandırılması ve asgari kazanımların sağlanması açısından önemli bir yol haritası olmuştur. COVID-19 pandemisiyle birlikte hız kazanan dijitalleşme süreci, çekirdek eğitim programlarının çağın gerekliliklerine uygun biçimde güncellenmesini zorunlu kılmış, bu kapsamda program tasarımcıları, öğretim elemanları, öğrenciler, mezunlar ve sektör temsilcileri ile geniş katılımlı bir çalışma yürütülerek BDB- UÇEP 2025 hazırlanmıştır. Güncellenen BDB-UÇEP’teki en önemli farklılıklardan birisi, öğrenme kazanımlarının yalnızca temel alan becerileriyle sınırlı kalmayıp “öğrenme becerileri”, “okuryazarlık becerileri”, “yaşam ve kariyer becerileri” gibi yenilikçi yetkinlikleri de kapsayacak şekilde genişletilmesidir. Öğrenme alanları açısından da programın %70’i Sağlık Bilimleri ile Beslenme ve Diyetetik alanına ayrılırken; %30’u bilgi çağı yetkinlikleri, entelektüel, sanatsal ve sportif beceriler, öznel iyi oluş, toplumsal sorumluluk gibi alanlara odaklanacak şekilde yapılandırılmıştır. Ayrıca, eğitim modelinde probleme dayalı öğrenme yaklaşımına yer verilmiş ve aktif öğrenme yöntemleri ön plana çıkarılmıştır. Bu değişikliklerle, mezunların çağın gereksinimlerine uyum sağlamalarının desteklenmesi amaçlanmıştır. Bu derleme makalede, BDB-UÇEP 2016 ile 2025 arasındaki temel farklılıklar karşılaştırılmış; öğrenme kazanımları, öğretim yöntemleri, ölçme ve değerlendirme süreçleri ile mesleki uygulama dersleri açısından yapılan değişiklikler ele alınmış ve gelecekte oluşturulacak BDB-UÇEP’ler için öneriler sunulmuştur.
The National Core Curriculum in Nutrition and Dietetics (BDB-UCEP) was developed in 2016 in Türkiye to determine the core competencies of undergraduate programs in nutrition and dietetics and to ensure standardization in education. This program has served as an important roadmap for structuring curricula in nutrition and dietetics departments and for ensuring minimum learning outcomes. The digitalization process accelerated by the COVID-19 pandemic highlighted the need to update the core curriculum in line with contemporary requirements. Accordingly, BDB-UÇEP 2025 was prepared through a comprehensive study involving program designers, faculty members, students, graduates, and industry representatives. One of the key differences in the updated BDB-UCEP is the expansion of learning outcomes beyond core disciplinary skills to include innovative skills such as “learning skills,” “literacy skills,” and “life and career skills.” In terms of learning domains, 70% of the program is dedicated to health sciences and the field of nutrition and dietetics, while 30% focuses on 21st-century competencies, intellectual, artistic, and athletic skills, personal well-being and social responsibility. In addition, the problem- based learning approach was included in the educational model and active learning methods were emphasized. These changes aim to support graduates in adapting to the evolving demands of the era. This review article compares the key differences between BDB-UCEP 2016 and 2025, discusses changes in learning outcomes, teaching methods, assessment and evaluation processes, and practice placements, and provides recommendations for the development of future BDB-UCEP editions.