Sanal Gerçeklik Uygulamalarının Eczacılık Eğitimindeki Artan Rolü


Sadak E., Erdoğan Orhan İ.

IV. Ulusal Eczacılık Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi, Ankara, Türkiye, 29 Şubat - 01 Mart 2024, ss.1

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Lokman Hekim Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Sanal Gerçeklik Uygulamalarının Eczacılık Eğitimindeki Artan Rolü

E. Sadak1,*, İ. Erdoğan Orhan2,3

1Gazi Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi, 4. sınıf öğrencisi, 06330 Ankara

2Gazi Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi, Farmakognozi Anabilim Dalı, 06330 Ankara

3Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA), Vedat Dalokay Cad., No.112, 06670 Ankara

Amerikan Eczacılık Eğitimi Akreditasyon Konseyi (Accreditation Council for Pharmacy Education, ACPE), eczacılık programlarının öğrencilere hasta odaklı bakım sağlama ve sorunları çözebilme yetenekleriyle ilgili bilgi ve becerileri sunmalarını vurgulamaktadır. Simülasyonlar, iki boyutlu sanal dünya platformları, hasta vakaları ve üç boyutlu (3D) modelleme, eczacılık eğitiminde faydalı bulunmaktadır. Bu bağlamda, sanal gerçeklik (virtual reality, VR) teknolojisi, son yıllarda daha yaygın bir şekilde eczacılık eğitiminde etkileşimli öğrenme deneyimleri sunmak için kullanılmaktadır. Bu öğrenme deneyimleri, mevcut sanal gerçeklikte sağlanan üç boyutlu dijital ortamlarda gerçekleşmekte olup, öğrenmede gelişme sağlamıştır. Son teknolojik ilerlemeler, eczacılık eğitimi için sanal gerçekliğin potansiyel faydasını önemli ölçüde artırmıştır. Bu uygulamalar, etkileşimli eğitim aktiviteleri sağlamaktadır. Sanal gerçeklik, üç boyutlu modelleme ve görselleştirmeler aracılığıyla karmaşık anatomi veya ilaç etkileşimlerini daha iyi anlama imkânı sunar. Sanal gerçeklik, öğrencilere hasta merkezli bakımın nasıl uygulanacağını gösterme konusunda etkili bir araçtır. Hasta etkileşimleri, empati geliştirme ve iletişim becerilerini güçlendirme açısından değerlidir. Sanal gerçeklik, coğrafi konum veya sınırlı kaynaklara bağlı kalmadan öğrencilere eğitim imkânı sunar. Bu, uzaktan eğitim ve çevrimiçi öğrenme için de uygun bir araçtır. Aynı zamanda, öğrencilere riskleri minimize ederek pratik yapma fırsatı sunulur. Hataların sanal ortamda yapılması, gerçek hastalar üzerinde uygulama öncesinde öğrencilere değerli bir öğrenme deneyimi sağlar. Başa ve göze takılan ekranları kullanan sanal gerçeklik uygulamaları ile sanal gerçeklik programlarının sayısı artmaktadır. Daha fazla teknolojik ve yazılım gelişimi ile sanal gerçekliğin, eczacılık eğitiminin ayrılmaz bir parçası haline geleceği öngörülebilir. Daha fazla araştırma ve geliştirme, özellikle de yazılım geliştirme ile sanal gerçeklik, eczacılık eğitiminin ayrılmaz bir parçası olma potansiyeline sahiptir. Bu nedenlerle, eczacılık eğitiminde sanal gerçeklik kullanımı, öğrencilerin klinik becerilerini geliştirmelerine, teorik bilgilerini pratiğe dökme yeteneklerini artırmalarına ve hasta odaklı farmasötik bakım konusunda daha güvenli ve etkili bir şekilde eğitilmelerine katkı sağlayacaktır. Bu bildiride, eczacılık eğitiminde sanal gerçeklik uygulamalarının örnekleri ile eğitime katkılarından bahsedilecektir.